W skład Zespołu ds. Etyki wchodzą osoby zatrudnione w SPZOZ w Lubartowie, w tym przedstawiciele środowiska lekarskiego, pielęgniarskiego, psycholog, kapelan. Skład Zespołu jest stały.
Zadania Zespołu ds. Etyki Do podstawowych zadań Zespołu należy: 1. Zapewnienie ochrony praw pacjentów zgodnie z zasadami Kodeksu Etyki oraz przepisami Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Udzielanie pomocy lekarzom, pacjentom i ich rodzinom w podejmowaniu trudnych decyzji etycznych dotyczących kwalifikowania do różnych metod terapii, w zakresie leczenia podtrzymującego życie.
- Rozwiązywanie problemów, w odniesieniu do których istnieje podejrzenie zaistnienia sytuacji wątpliwej etycznie w zakresie relacji:
1. personel – pacjent bądź jego rodzina 2. przełożony – pracownik, 3. pracownik – pracownik.
- Do zespołu Etyki mogą być zgłaszane sprawy dotyczące:
– naruszenia praw pacjenta i lub/ jego opiekunów/rodziny, – naruszenia tajemnicy zawodowej lub zasad poufności, – trudności w zakresie komunikacji interpersonalnej, mające negatywny wpływ na proces leczenia – podejrzenia zachowania o charakterze mobbingu wśród personelu, – wszelkiego rodzaju sytuacji konfliktowych, – donacji narządów i podejmowanych rozmów z rodziną w kwestii akceptacji decyzji o pobraniu narządów (wsparcie dla lekarza, koordynatora transplantacyjnego w wyjaśnianiu wątpliwości rodziny), – wątpliwości odnośnie wybranych, etycznych aspektów dotyczących prowadzonego leczenia (np. kontynuacja uporczywej terapii w tym zakresie współpraca z Zespołem ds. );
- Upowszechnianie wiedzy dotyczącej zasad etycznego postępowania w medycynie i opiece zdrowotnej.
- Reagowanie na zgłaszane przypadki nieprzestrzegania obowiązującego w Szpitalu Kodeksu Etyki, Kodeksu Etyki Lekarskiej, Kodeksu Etyki Pielęgniarki i Położnej, Kodeksu Etyki Zawodowej Psychologa bądź Kodeksu Etyki innych grup zawodowych.
Kiedy i w jakich okolicznościach wskazany jest kontakt z Zespołem ds. Etyki? Kontakt z Zespołem Etyki jest wskazany, w sytuacji gdy: 1. Osoba zgłaszająca dostrzega, że istnieje problem etyczny w opiece nad chorym jak naruszenie jego praw, godności, otwarty konflikt, działanie na szkodę etc.
- Mimo upływu czasu istnieje brak możliwości wypracowania satysfakcjonującego obydwie strony rozwiązania problemu.
3. Do kontaktu i współpracy z Zespołem ds. Etyki zachęcamy ponadto wszystkich pracowników Szpitala, którzy chcą w konstruktywny sposób ulepszyć pracę Zespołu.
Czego można oczekiwać od Zespołu ds. Etyki po zgłoszeniu wniosku? Zespół ds. Etyki zastrzega sobie standardowy czas do 1 miesiąca na rozeznanie sytuacji, podjęcie interwencji, przekazanie sprawy innej instytucji np. Rzecznikowi Odpowiedzialności Zawodowej oraz udzielenie odpowiedzi osobie zgłaszającej wniosek. W sytuacjach wyjątkowych, wnioski mogą być rozpatrywane w trybie pilnym.
Jak można skontaktować się z Zespołem? Zgłaszanie wniosków do rozstrzygnięcia przez Komisję Etyczną może odbywać się przez: 1. Zgłoszenie pisemne przez sekretariat Szpitala w zaklejonej kopercie zaadresowanej do Zespołu ds. Etyki.
- Zgłoszenie drogą e mailową na adres komisja.ds.etyki: zespole zespoletyki@spzoz-lubartow.pl
3. W przypadkach szczególnych możliwe będzie bezpośrednie zgłoszenie się do Przewodniczącego Zespołu Etyki (po wcześniejszym uzgodnieniu terminu przez Sekretariat Dyrekcji).
Wniosek powinien zawierać: 1. imię i nazwisko osoby zgłaszającej wniosek, 2. telefon kontaktowy oraz adres e-mail wnioskodawcy, 3. adres wnioskodawcy (jeżeli odpowiedź ma być w postaci tradycyjnej formy listowej) 4. opis problemu etycznie wątpliwego. Zgłoszenia anonimowe lub wnioski nie spełniające powyższych warunków, nie będą rozpatrywane.
Kodeks Etyki Pracownika
Zarządzenie nr 62 z 2021
Regulamin zespołu ds etyki
|